spravy.sk spravy.sk

VC Monaka - história a fakty

Na Veľkej cene Monaka sa každoročne stretávajú najznámejší a najbohatší ľudia sveta. Ide o jeden z vrcholov sezóny F1

Na Veľkej cene Monaka sa každoročne stretávajú najznámejší a najbohatší ľudia sveta. Toto podujatie je jedným z najprestížnejších na svete. Množstvo pilotov tu má svoje bydlisko a každý z nich chce v slávnych uličkách Monte Carla uspieť.

M{+l2030,250x167}onako je preslávené svojími úsekmi ako  Ste devote, Mirabeau,  prechodom námestia Casino, vlásenkou Loews, či známym tunelom. Asi nikde tak nezávisí úspech pilota od výsledku v kvalifikácii. Predbiehanie v Monaku je totiž takmer nemožné.

Táto trať má takú bohatú históriu, že sa ani nedá vtesnať do niekoľkých viet. Z viacerých dôvodov patrí k najobľúbenejším medzi fanúšikmi i samotnými pilotmi. Tento okruh si nevyžaduje rýchle auto, ale šikovné ruky pilota.

8. januára 1297 priplával taliansky pirát Francois Grimaldi k skalnatému pobrežiu, ktoré sa dnes nazýva Riviérou. Po udomácnení sa vyhlásil za kňaza a vybudoval si pevnosť Monako. Svoje brány postupne otvoril pre kamarátov pirátov. O sedem storočí neskôr sa stalo Monako nezávislým suverénnym štátom a dodnes patrí medzi najmenšie na svete. Je to ale štát plný lesku, bohatstva a okrem iného sa hrdí aj najprestížnejšou Grand Prix v{+r2029,250x167} kalendári F1.

Ešte dávno predtým ako si Princ Rainier III vzal za manželku hollywoodsku hviezdu Grace Kellyovú (v roku 1956), zbohatlo Monako na svojom slávnom kasíne. To bolo otvorené v roku 1863 a pomohlo Monaku získať slávnu povesť. Miliardári z celého sveta si tu začali budovať vily a prichádzali sme trávil príjemné zimy.

Výborný imidž Monaka bol spätý nielen s rodinou Grimaldiovcov, ale aj s tabakovým magnátom Alexandrom Noghesom. Práve on bol priateľ Grimaldiovcov a v roku 1909 sa stal prezidentom miestneho automobilového klubu Sport Automobile Velocipedique Monegasque. Noghes navrhol možnosť usporiadania súťaží v uličkách tohto mesta a prvé podujatie sa uskutočnilo už v januári 1911. Na štarte bolo 23 áut z jedenástich rozličných oblastí. Víťazom sa stal Henri Rougier s Turcat Mery.

V{+l7933,300x200} roku 1925 sa zmenil názov SAVM na Automobile Club de Monaco. O tri roky neskôr sa syn Alexandra Noghesa - Anthony - rozhodol usporiadať Grand Prix. Táto myšlienka potešila aj Princa Louisa II. a v apríli 1929 sa uskutočnila prvá VC Monaka. Jej víťazom sa stal Anglo-Francúz, ktorého volali "Williams". Ten pretekal s vlastným autom Bugatti Type 35B, ktoré bolo namaľované typickou britskou zelenou pretekárskou farbou.

V roku 1933 tu zviedli Achille Varzi a Tazio Nuvolari jeden z najslávnejších duelov, ktoré tieto ulice kedy videli. Nečakané víťazstvo získal v Monaku v roku 1934 Francúz s alžírskym pôvodom Guy Moll.

Počas vojnových rokov sa v Monaku nepretekalo. Prvú povojnovú súťaž tu usporiadala 36. americká divízia v roku 1945, kedy v rámci pretekov použila vojenské džípy.

Oficiálna súťažná tradícia sa obnovila v roku 1948.

V roku 1950 bola VC Monaka ako druhá v poradí premiérovej sezóny Formule 1. V prvom kole vtedy kolidovalo desať áut{+r6222,300x200} a po prvé víťazstvo v histórii VC Monaka si došiel Juan Manuel Fangio. Dramatické preteky sledovali diváci v roku 1955, kedy skončil Alberto Ascari po havárii až v mori. Z víťazstva sa vtedy tešil Maurice Trintignant. Podobne ako Ascari dopadol o rok neskôr Paul Hawkins.

Monako bolo svedkom viacerých tragédií. V roku 1967 havaroval v šikane Lorenzo Bandini a vo svojom aute doslova uhorel. V roku 1994 havaroval na rovnakom mieste Rakúšan Karl Wendlinger, ktorý utrpel vážne zranenia, ktoré ukončili jeho kariéru.

V roku 1956 triumfoval na VC Monaka Stirling Moss, ale už o rok neskôr spôsobil v šikane nehodu a z víťazstva sa tešil Fangio. V tej dobe bol Moss nositeľom rýchlosti a medzi jeho najpamätnejšie víťazstvá patrí to z roku 1961, keď krásne porazil obe ferrari.

V roku 1994 sa tu odohralo prvé podujatie po tragickej smrti Ayrtona Sennu a z prvého miesta sa tešil Michael Schumacher. Rovnaké umiestnenie si zopakoval i o rok neskôr. V sezóne 1996 sa stal šokujúcim víťazom tohoto slávneho podujatia Francúz Olivier Panis z tímu Ligier. Do cieľa vtedy dorazili len traja piloti a všetci sa tak mohli tešiť z pódia. V nasledujúcej sezóne dominoval v mokrých podmienkach opäť Schumacher.

{+l11724,300x200}Mika Häkkinen z McLarenu získal víťazný vavrín z Monaka v roku 1998 a o rok neskôr sa stal víťazom opäť Michael Schumacher. Rok 2000 patril Davidovi Coulthardovi. Škót v službách McLarenu zvíťazil pred Rubensom Barrichellom a Giancarlom Fisichellom.

Obhájiť víťazstvo sa však v sezóne 2001 Coulthardovi nepodarilo. Fanúšikovia F1 si dodnes spomínajú na obraz, keď David bezradne krúžil väčšinu závodu za chrbátom Enrique Bernoldiho z Arrowsu. Ďalšie víťazstvo si vtedy pripísal Michael Schumacher. Škót si však všetko vynahradil o rok neskôr a v roku 2002 tu dosiahol svoje jediné víťazstvo sezóny.

Šesťdesiaty prvý ročník najprestížnejšieho podujatia v seriáli MS formuly 1 sa skončil v roku 2003 triumfom kolumbijského pretekára Juana Pabla Montoyu, ktorý sa po víťazstve v Monze v roku 2001 postavil na najvyšší stupienok druhýkrát vo svojej kariére. 

Rodák z Bogoty tak zároveň ukončil 20 rokov trvajúci "hlad" stajne Williams po cennom úspechu, keď naposledy bol vo farbách tímu Franka Williamsa v Monaku najrýchlejší Fín Keke Rosberg v roku 1983. Za Montoyom prišli do cieľa s minimálnym odstupom 0,6 resp. 1,7 s{+r11739,300x200} dvaja najväčší kandidáti na zisk titulu svetového šampióna v poradí Kimi Räikkönen na mclarene a Michael Schumacher na ferrari.

Organizátori VC Monaka vyhoveli žiadostiam tímov a v oblasti boxov urobili viacero zmien. Hlavným cieľom bolo zväčšiť priestor pitkomplexu a uľahčiť tak manipuláciu s autami a náhradnými dielmi. Možnosti sú však v Monte Carle značne obmedzené. Usporiadateľom sa však napokon predsa len podarilo vybudovať nové priestory a staré garáže budú slúžiť ako priestory pre čerpacie zariadenia, náhradné diely a počítačové siete.

Výstavba nových priestorov si vyžiadala zmeny v oblasti prístavu. Sekcia medzi známou plavárňou a zákrutou Rascasse bola presmerovaná k moru, čim sa vytvoril priestor pre novú pitlane, ktorá sa vynie pozdĺž oceánu. Nové budovy na pitlane majú dve poschodia. V rámci rekonštrukcie nemuseli byť vyrúbané žiadne stromy, pričom niektoré z nich ostali stáť priamo v nových budovách.

Víťazom vzrušúcej Veľkej ceny Monaka 2004 sa stal po prvýkrát v kariére Talian Jarno Trulli z tímu Renault. Na druhom mieste skončil Jenson Button z tímu BAR Honda a tretím mužom na stupni víťazov bol Rubens Barrichello z Ferrari.

{+l7870,300x200}Preteky dokončilo len deväť pilotov a tak sa z prvých bodov v sezóne tešili stajne Toyota a Jordan.

Štart pretekov musel byť opakovaný po tom, čo zhasol motor Olivierovi Panisovi. Po ďalšom zahrievacom kole boli piloti pripravení na reštart, ale skúsený Francúz sa stále nevedel pohnúť. Musel preto štartovať z boxov.

Krátko po štarte sa opäť ukázalo, že kráľom tejto fázy pretekov je tím Renault a na čele sa za vedúcim Jarnom Trullim objavil jeho kolega Fernando Alonso. Za nimi jazdila dvojica tímu BAR Honda a Michael Schumacher sa prepadol na šiestu priečku za Kimiho Räikkonena.

Hneď v treťom kole sa zrodil prvý dramatický moment pretekov. Z motora Takumu Sata sa začal valiť hustý dym a piloti jazdiaci za ním stratili viditeľnosť. David Coulthard preto pribrzdil a zo zadu do neho narazil Giancarlo Fisichella z tímu Sauber. Talian vyletel do vzduchu a dopadol na ochranné bariéry. Všetci piloti našťastie vyviazli z tejto nehody bez zranení.

V 27. kole sa preteky skončili pre tím McLaren. Telemetrické dáta z motora Kimiho Räikkonena totiž neveštili nič dob{+r8103,300x200}ré a tak sa ho tím radšej rozhodol stiahnúť z pretekov do boxov. Podľa predstaviteľov strieborných šípov nemal Fín šancu na dojazd do cieľa.

Vzruch v Monte Carle neutíchal. Fernando Alonso sa snažil v tuneli predbehnúť Ralfa Schumachera o kolo a to mu vôbec nevyšlo. Španiel jazdiaci na druhej pozícii narazil do múru a po jeho hrôzostrašne vyzerajúcej nehode muselo výjsť na trať po druhýkrát safety car.

Na rovnakom mieste sa pretrhla i šnúra víťazstiev Michaela Schumachera. Počas prejazdu tunelom sa mu zablokovali brzdy a Nemec prudko spomalil. Zo zadu do neho narazil nič netušiaci Juan Pablo Montoya z Williamsu a pilot tímu Ferrari narazil do bariér a s poškodeným autom došiel už len do boxov. Kolumbíjčan napokon získal štvrté miesto.

Rozzúrený Schumacher odhodil počas svojho návratu do garáže prilbu a na čele pretekov sa usadila dvojica Jarno Trulli - Jenson Button.

Le{+l19188,300x197}n niekoľko kôl pred koncom odstúpil z ôsmej priečky pre technickú poruchu Ralf Schumacher a tak sa dostal na poslednú bodovanú priečku Olivier Panis. Spoločne so svojím kolegom Cristianom da Mattom, ktorý skončil na peknom piatom mieste tak získal prvé tohtoročné body pre Toyotu.

Veľká radosť z dvoch bodov zavládla po siedmom mieste Nicka Heidfelda v tíme Jordan Ford. O bod viac si na svoje konto pripísal Felipe Massa zo Sauberu.

Víťazom  VC Monaka 2005 sa stal Fín Kimi Räikkonen z McLaren Mercedes. Pilot strieborných šípov dokázal zúročiť pole position a svojim súperom nedal ani najmenšiu šancu a na poste vedúceho pretekára strávil všetkých 78 kôl. Dôvod na oslavu mala stajňa BMW WilliamsF1, ktorá získala zásluhou Nicka Heidfelda a Marka Webbera druhý a tretí stupienok na víťaznom pódiu. Austrálčan Webber získal vôbec prvé pódiové umiestnenie v kariére.

Prvýkrát v sezóne sa na stupne pre víťazov nedostal Španiel Fernando Alonso. Jazdec stajne Renault, ktorý bol lídrom výsledkovej listiny MS F1, bol dlho druhý, v závere pre problémy s pneumatikami klesol až na 4. pozíciu

Body za piatu priečku si z Monaka viezol Juan Pablo Montoya z McLarenu, šiesty bol Ralf Schumacher z Toyoty. Táto dvojica pritom štartovala až zo samotného chvosta štartového poľa. Posledné dve bodované pozície patrili pilotom Ferrari Michaelovi Schumacherovi a Rubensovi Barric{+r24605,300x224}hellovi.

Juan Pablo Montoya bol vzhľadom na trest zo soboty nútený štartovať z konca štartového roštu, ale už po prvom kole sa dokázal posunúť na dvanástu priečku za Rubensa Barrichella. Jeho kolega Kimi Räikkonen predviedol brilatný štart a hneď od prvých kôl si začal pred Alonsom z Renaultu budovať potrebný náskok. Smoliarom štartu bol opäť Mark Webber, ktorý už tradične premrhal výborné postavenie z kvalifikácie. Tentoraz sa pred Austrálčana po štarte dostali Giancarlo Fisichella i Jarno Trulli.

Dobrý štart predviedol i Felipe Massa zo Sauberu, ktorý sa dostal pred Barrichella z Ferrari i svojho kolegu Jacquesa Villeneuva.

Veľké problémy mal od úvodu Narain Karthikeyan z Jordanu, ktorý v úvodnej fáze pretekov navštívil až štyrikrát boxy a napokon musel skončiť predčasne.

Montoya sa snažil útočiť na Barrichella, zatiaľ čo Michael Schumacher si neúnavne hľadal cestičku cez Davida Coultharda. Vzhľadom na náročnosť predbiehania v Monaku sa však poradie dlho nemenilo.

Veľký chaos spôsobil šmyk Christijana Albersa z Minardi v zákrute Mirabeau. Holanďan totiž ostal so svojim autom stáť uprostred vozovky a to zapríčinilo následné k{+l3630,250x167}olízie. David Coulthard sa mu snažil vyhnúť, ale v tom do neho zo zadu nezavinene narazil Michael Schumacher. Nemec si pritom poškodil predné krídlo a Škót musel dokonca skončiť. Väčšina pilotov sa počas výjazdu safety caru na trať rozhodla odísť dotankovať, ale Michael Schumacher zotrval na trati.

V 28. kole sa začalo po reštarte opäť pretekať a Kimi si dokázal pred druhým Jarnom Trullim z Toyoty vybudovať za jedno kolo náskok šiestich sekúnd. Jeho kolega Montoya sa zatiaľ trápil na desiatej priečke za Barrichellom z Ferrari.

Aj druhé žlté vlajky boli zapríčinené jazdcom Minardi. Patrick Friesacher totiž stratil prítlak na konci výjazdu z tunela a výsledkom bola havária. Tá si našťastie zranenia nevyžiadala. Náskok Räikkonena pred Alonsom bol v tom čase 20 sekúnd. Fín však dobre vedel, že potrebuje ešte viac a tak i naďalej pridával jedno rýchle kolo za druhým.

V 40. kole šliapol na plyn Michael Schumacher a s časom 1:15:995 zajazdil najrýchlejšie kolo pretekov. O kolo neskôr a{+r7941,300x200}bsolvoval svoju jedinú zastávku v boxoch vedúci Räikkonen, ktorý sa na trať vrátil s pohodlným náskokom 15-tich sekúnd pred Alonsom.

Rubens Barrichello sa snažil vyvíjať tlak na Juana Pabla Montoyu, ale stop jeho snahe dal pitstop, počas ktorého mu zhasol motor. Okrem toho navyše Brazílčan prekročil rýchlosť na pitlane a stewarti ho za to potrestali trestom prejazdu boxovou uličkou.

Alonso sa v tejto fáze pretekov začal trápiť s pneumatikami a tak sa k nemu začali približovať piloti tímu BMW WilliamsF1. Vzrušenie do radov Ferrari vniesol Michael Schumacher, ktorý sa snažil zaútočiť na svojoh brata Ralfa, ale napokon mohol byť rád, že neskončil v bariérach.

Katastrofa tímu Red Bull Racing jazdiaceho vo farbách Hviezdnych vojen bola dokonaná po defekte pravej zadnej pneumatiky Tonia Liuzziho. Talian sa síce dokázal dostať do boxov, ale tam sa jeho púť skončila.

Za pilotmi tímu Renault sa vytvorili vláčiky a každému bolo jasné, že s pneumatikami Michelin nie je niečo v poriadku. Piloti tímu Sauber Petronas si zničili solídne rozbehnuté preteky sami, keď kolidovali po pokuse Jacquesa Villeneuva o predbiehací manéver na Felipe Massu. Brazílčan v pretekoch pokračoval, ale pre Kanaďana sa V{+l14390,300x197}C Monaka skončila nárazom do bariér.

Štrnásť kôl pred koncom mal Räikkonen pred Alonsom náskok tridsiatich sekúnd. Jarno Trulli sa už nechcel vyvážať za trápiacim sa Fisichellom a tak na neho zaútočil v ten najneočakávanejší moment - počas prejazdu vlásenkou Loews. Talianovi pokus vyšiel, ale počas tvrdého prejazdu cez obrubník si poškodil auto a po chybe v následnej šikane sa dostal mimo trať. Z celej situácie vyťažil najviac Montoya, ktorý sa dostal pred Fisichellu i Trulliho. Zástupca Toyoty musel s poškodeným autom navštíviť boxy a na trať sa vrátil až na jedenástej priečke.

V záverečných fázach pretekov boli zadné pneumatiky Fernanda Alonsa v úbohom stave a to postupne využili na predbiehacie manévre Nick Heidfeld i Mark Webber. Pár kôl pred koncom sa na Španiela dotiahol dokonca i JP Montoya, ale ten už na svoj pokus nemal dostatok času. Kimi Räikkonen si pohodlne došiel po druhé víťazstvo v rade a veľká radosť zavládla i v tíme BMW WilliamsF1. Nick Heidfeld i Mark Webber totiž získali svoje najlepšie výsledky v kariére a pre Austrálčana znamenalo tretie miesto vôbec prvé pódium v kariére.

Víťazom VC Monaka 2006 sa stal suverénnym spôsobom Fernando Alonso z tímu RenaultF1. Na druhom mieste skončil Juan Pablo Montoya z McLarenu Mercedes a historicky prvé pódium oslavoval tím Red Bull Racing! Zaslúžil sa oň skúsený David Coulthard. {+r7911,300x200}

Štvrtý skončil Rubens Barrichello, na piatu priečku sa po štarte z pitlane dokázal vyšplhať Michael Schumacher z Ferrari. Ďalšie bodované priečky obsadili Giancarlo Fisichella, Nick Heidfeld a Ralf Schumacher.

"V Monaku musíte naozaj držať svoju koncentráciu celý čas na maximálnej úrovni. Sú to preteky, ktoré som si vždy želal vyhrať a už na začiatku roka zaškrtol v kalendári. Teraz ma teší, že som to dokázal. Je to veľké víťazstvo celého tímu, spoločnosti Michelin aj moje," uviedol po pretekoch Alonso.

Michael Schumacher vstúpil do pretekov ako jediný z pitlane. Práve on totiž vzbudil obrovskú kontroverziu, keď v kvalifikácii "odparkoval" svoje ferrari v zárkute Rascasse a vedenie pretekov ho za to potrestalo. Štart prebehol veľmi čisto a bez problémov, pričom po prvom kole viedol Alonso pred Webberom a Räikkonenom. Michael sa začal postupne posúvať nahor a po niekoľkých kolách jazdil už na 18-tej pozícii. V úvode mal problém jedine Tiago Monteiro z MF1 Racing, ktorý musel po náraze do svojho kolegu Albersa zájsť do boxov po nové predné krídlo. Vrcholom prvej časti pretekov bol brilantný manéver Kimiho Räikkonena na Marka Webbera počas stúpania do Casina Square. 

V treťom kole bol Michael Schumacher už na šestnástej priečke, pričom jeho kolega Felipe Massa bol o tri pozície nižšie. Postup Nemca nahor ale skončil na Je{+l19153,300x200}nsonovi Buttonovi, ktorý mu trať len tak ľahko uvoľniť nechcel. Piaty Rubens Barrichello na vedúcu štvoricu očividne nestačil a na Alonsa strácal už 13 sekúnd. Kimi Räikkonen strácal na Alonsa približne pol sekundy a táto dvojica začala postupne predbiehať pomalších pilotov o kolo. V 17. kole strácal Barrichello už 38 sekúnd. O dve kolá neskôr inkasoval Christijan Albers trest prejazdu boxami za incident s kolegom Monteirom.

Räikkonen potom zajazdil najlepšie kolo a Schumacher sa dokázal konečne dostať pred Buttona. V tom čase už ale strácal na Alonsa 61 sekúnd. Ako prvý zašiel do boxov zo štvrtej priečky Montoya, o kolo neskôr ho nasledoval jeho kolega z McLarenu. Po pitstope Alonsa sa ujal na krátky čas vedenia Mark Webber. V 24. kole zašiel po palivo aj on a tak boli po prvom kole pitstopov na čele Alonso, Räikkonen, Webber a Montoya. Michael Schumacher absolvoval svoj pitstop až v 38. kole. Giancarlo Fisichella potom predbehol Davida Coultharda a dostal sa na deviatu priečku. Na svojho kolegu Alonsa už strácal v tom čase jedno kolo.

V 45. kole sa vybral do boxov konečne aj piaty Barrichello, ktorého nasledoval i Jarno Trulli. Obaja jazdili taktikou jedného pitstopu. V 48. kole sa zadymilo z auta Marka Webbera a pilot tímu Williams musel v tej chvíli zabudnúť na vytúžené pódium. Niet divu, že bol Austrálčan po opustení auta veľmi nahnevaný. Po jeho poruche vyšlo na trať saf{+r14315,300x200}ety car a to využila väčšina pilotov na zastávku v boxoch.

O niekoľko kôl neskôr odstúpili i Takuma Sato a Kimi Räikkonen! Fín musel odstaviť auto MP4-21 počas výjazdu safety car potom, čo na jeho palube vznikol požiar. Túto poruchu zrejme spôsobila pomalá jazda za bezpečnostným autom. Montoya sa tak posunul na druhú priečku a Rubens Barrichello bol razom tretí.

V 54. kole sa skončili preteky aj pre druhého pilota Williamsu Nica Rosberga. Ten narazil do bariér v poslednej zákrute. Alonso mal v tom čase náskok pred Montoyom náskok štrnástich sekúnd. Ďalším pilotom, ktorý musel skončiť predčasne bol Christian Klien, ktorý vystúpil zo svojho auta po dojazde do boxov.

Rubens Barrichello prišiel o tretie miesto po tom, čo mu vedenie pretekov udelilo trest prejazdu boxami za prekročenie rýchlosti na pitlane. Vďaka tomu sa na pódium posunul Jarno Trulli s autom Toyota TF106B. Talian ale {+l11803,300x197}napokon skvelý výsledok neudržal, keď ho zradila štyri kolá pred koncom technika.

Na fantastickú pódiovú priečku sa tak dostal David Coulthard z Red Bullu. Šéf tímu Christian Horner pred pretekmi vyhlásli, že ak jeho tím získa v Monaku pódium, vykúpe sa nahý v prístave. Nahý napokon nebol, ale do bazéna skočil len v plášti Supermana.

Víťazom VC Monaka 2007 sa stal systémom štart-cieľ Fernando Alonso. Veľký triumf McLarenu podčiarkol druhým miestom L. Hamilton, tretí skončil s veľkou stratou F. Massa z Ferrari. Pre tím z Wokingu to bolo jubilejné 150. víťazstvo v histórii.

Cenné body za štvrté miesto si pripísal Giancarlo Fisichella z Renaultu. Piatu a šiestu priečku ukoristili zástupcovia BMW Sauber Robert Kubica a Nick Heidfeld. Dva body Alexa Wurza iste potešili tím Williams a posledný bod si vybojoval Kimi Räikkonen z Ferrari. {+r14322,300x200}

Alonso zabezpečil pre svoj tím, ktorý v F1 debutoval v roku 1966 práve v Monaku, jubilejné 150. víťazstvo v histórii pri 619 odjazdených pretekoch. V McLarene sa tešili zo 42. double v histórii. Pre Španiela to bol zároveň druhý triumf v Monaku v rade.

Štart VC Monaka prebehol pokojne a prvú zákrutu zvládlo pole bez problémov a kolízií. Poradie na vedúcich pozíciách sa nemenilo a dvojica Alonso - Hamilton si s prehľadom udržala pozíciu pred Massom z Ferrari. Jediným pilotom z prvej desiatky, ktorý odštartoval na supermäkkej zmesi pneumatík bol Nick Heidfeld z BMW. Vďaka tejto voľbe sa mu prvé kolo vydarilo a získal dve pozície k dobru.

Ako prvý skončil v pretekoch Tonio Liuzzi z Toro Rosso, ktorý pocítil tvrdosť bariér už v druhom kole.

Alonso si začal v úvodných kolách budovať náskok a po desiatich kolách viedol pred Hamiltonom s náskokom piatich sekúnd. Tretí Massa strácal ďalšie tri sekundy. Kimi Räikkonen mal dobrý štart a získal niekoľko pozícií k dobru, ale potom sa dostal za Buttona na dvanáste miesto a v úzkych uličkách na neho recept nenachádzal.

{+l14394,300x197}V 19. kole zamieril do boxov Mark Webber z Red Bullu Racing. Pre Austrálčana to bol koniec a preteky tak prišli o druhého pretekára.

V 24. kole odštartovali prvé zastávky v boxoch. Ako prvý tam zamieril Giancarlo Fisichella z Renaultu, ktorého nasledoval Nico Rosberg z Williamsu. V 26. kole navštívil boxy líder pretekov Alonso, v nasledujúcich kolách tak urobili aj Massa a ako posledný zo špičky Hamilton. Po prvej sérii zastávok v boxoch už viedli piloti McLarenu doslova suverénne. Massa strácal na Alonsa 28 sekúnd, na Hamiltona 24 sekúnd. Felipe jazdil na rozdiel od mclarenov na supermäkkej zmesi a v druhej fáze tak viditeľne strácal.

Na svoj druhý pitstop zamieril líder pretekov Alonso v 51. kole, kedy zároveň prezul z mäkkej na supermäkkú zmes Bridgestone. Jeho kolega Hamilton tak urobil o dve kolá {+r11799,300x197}neskôr. Tretí Massa už strácal po návrate z boxov až 50 sekúnd.

V 56. kole sa skončili preteky pre Adriana Sutila z tímu Spyker. Ten totiž obtrel svoje auto o bariéry v Casino Square. V samotnom závere odstúpil pre technickú poruchu i jeho kolega Christijan Albers.

Na popredných priečkach sa už od druhých zastávok nič zaujímavé nedialo a tak si tím McLaren Mercedes došiel v kľude po veľmi cenné double.

Za pozornosť stál i kvalitný výkon Scotta Speeda, ktorý získal pre tím Scuderia Toro Rosso deviatu priečku a bod mu tak ušiel len o vlások. Sklamali naopak japonské tímy Honda i Toyota, ktoré si na body zuby brúsiť nemohli.

Veľká cena Monaka 2008 priniesla neskutočne dramatické preteky, o ktoré sa postarala hlavne mokrá trať. {+l19278,300x218}Víťazstvo napokon zaknihoval Lewis Hamilton z McLarenu Mercedes, druhý skončil Robert Kubica a tretí držiteľ pole position Felipe Massa.

Päť bodov si spoľahlivou jazdou vybojoval Mark Webber z Red Bullu, ešte väčšiu radosť mal jeho kolega zo sesterského tímu Toro Rosso Sebastian Vettel, ktorý skončil hneď za ním. Prvé body od roku 2006 zinkasoval šiesty Rubens Barrichello z Hondy, spokojný bol i siedmy Kazuki Nakadžima z Williamsu. Posledným bodovaným pretekárom bol Heikki Kovalainen z McLarenu.

Preteky odštartovali na vlhkej trati, pričom v čase štartu predpovedali meteorológovia silnejší dážď v priebehu pretekov. Veľkú smolu mal už v zahrievacom kole Heikki Kovalainen z McLarenu, ktorý neodštartoval a musel sa tak posunúť do boxovej uličky. Štart naopak vyšiel jeho kolegovi Hamiltonovi, ktorý sa dostal hneď v úvode pred Räikkonena.

Ani napriek mokrému štartu sa v prvom kole veľké drámy nediali. Menšie kolízie však predsa len nastali. Nico Rosberg narazil zo zadu vo vlásenke do Fernanda Alonsa a Jenson Button ťukol do Nicka Heidfelda. Všetci štyria p{+r14396,300x197}okračovali, aj keď Button musel do boxov po nové predné krídlo. V prvých kolách napokon zašli po kolíziách na výmenu predných krídel aj Rosberg a Glock.

V šiestom kole sa pošmykol i druhý Hamilton, ktorý si po náraze prederavil zadnú pneumatiku a musel na jej výmenu do boxov. O pár kôl neskôr sa presne to isté prihodilo Fernandovi Alonsovi z Renaultu. Horšie dopadli piloti z rodiny Red Bullu. David Coulthard sa totiž po šmyku otrieskal o bariéry a na jeho haváriu doplatil i Sébastien Bourdais z Toro Rosso, ktorý už nemal šancu zareagovať. Preteky sa tak pre oboch skončili.

V desiatom kole oznámilo vedenie pretekov trest prejazdu boxami pre Kimiho Räikkonena. Príčinou bolo neskoré odloženie zahrievacieho zariadenia z pneumatík pred štartom. Tím to musí urobiť tri minúty pred štartom, Scudérii to tentoraz pretiahla. Fín si trest odpykal v 13. kole, pričom sa prepadol za Hamiltona na štvrté miesto.

V tom čase predbehol Alonso Webbera a výrazne útočil na Heidfelda. Na Nemca zaútočil vo vlásenke, ale tam to prestrelil a výsledkom bola kolízia, pri ktorej si obaja poškodili autá. O dve kolá neskôr sa dostal do šmyku líder pretekov Felipe Massa a po jeho chybe v Ste Devote ho pre{+l19280,300x223}dbehol Robert Kubica. Jeho kolega Nick Heidfeld musel v tom čase do boxov po nový nos auta.

Sériu prvých regulárnych zastávok odštartoval v 26. kole líder pretekov Robert Kubica. O dve kolá neskôr ho nasledoval Kimi Räikkonen, ktorému zároveň vymenili predné krídlo, keďže tesne predtým svoje auto jemne ťukol o zvodidlá. Líder pretekov Felipe Massa odišiel dotankovať až v 33. kole, pričom sa vrátil na trať za Hamiltonom, ale pred Kubicom.

V 40. kole sa dostal do šmyku Timo Glock z Toyoty, ktorý si vzápätí poškodil zadné krídlo po náraze do bariér. V pretekoch ale pokračoval. To sa naopak nepodarilo Giancarlovi Fisichellovi z Force India, ktorý musel zájsť do boxov a tam odstúpil zo svojich jubilejných 200. pretekov.

Ako prvý sa rozhodol pre suché pneumatiky tím Renault, ale ako sa ukázalo, v tom čase to ešte nebolo najlepšie riešenie. Šmýkalo sa i Alonsovi, ale jeho kolega Piquet to napokon neustál vôbec a po náraze do bariér skončil v 49. kole. V 53. kole zašli po suché pneumatiky už aj piloti zo špičky, konkrétne Kubica a Hamilton. Felipe Massa nasledoval o pár kôl neskôr, ale na trať sa vrátil až za Roberta Kubicu{+r11737,300x200}!

V 62. kole tvrdo havaroval Nico Rosberg z Williamsu, ktorý sa dostal zo suchej stopy na mokrú časť trate a výsledkom bol silný náraz. Nemec vystúpil zo svojho vraku našťastie bez problémov. Na trať vyšlo po druhýkrát safety car. To jazdilo niekoľko kôl a z trate odišlo až 11 minút pred koncom pretekov.

V 68. kole zničil Kimi Räikkonen svoje preteky, ale zároveň i najlepšie preteky Force India v jeho histórii. Po výjazde z tunela stratil stabilitu, obtrel sa autom o múr a s rozhádzaným autom vrazil pred zákrutou do nevinného Adriana Sutila. Obaja museli do boxov a mali po šanci na body. Nemecký pilot v službách indického tímu sa po odstúpení v boxoch rozplakal. Räikkonen mu zničil šancu na životný úspech.

V závere sa už nič nestalo a tak si po druhé víťazstvo sezóny došiel Lewis Hamilton z McLarenu Mercedes pred Robertom Kubicom a Felipe Massom.

 

Okruh v Monaku meria 3.340 km. Veľká cena v Monte Carle je najkratšou v celom kalendári F1, ale zato má najviac kôl. Dĺžka pretekov predstavuje 260,520 km, čiže 78 kôl.

Rekord okruhu vlastní Michael Schumacher. V roku 2004 tu s autom Ferrari absolvoval okruh za 1:14:439.

Veľká cena Monaka odštartuje v nedeľu, 24. mája 2009 o 14:00 hodine. Kvalifikácia sa uskutoční v sobotu, ale tradičné piatkové tréningy sa uskutočnia už vo štvrtok.

Všetci víťazi VC Monaka:

2008 Lewis  HAMILTON (GBR), McLaren MP4-23
2007 Fernando ALONSO (ESP), McLaren MP4-22
2006 Fernando ALONSO (ESP), Renault R26
2005 Kimi RAIKKONEN (FIN), McLaren MP4-20
2004 Jarno TRULLI (ITA), Renault R24
2003 Juan Pablo MONTOYA (COL), Williams FW25
2002 David COULTHARD (GBR), McLaren MP4-17
2001 Michael SCHUMACHER (GER), Ferrari F2001
2000 David COULTHARD (GBR), McLaren MP4-15
1999 Michael SCHUMACHER (GER), Ferrari F399
1998 Mika HAKKINEN (FIN), McLaren MP4-13
1997 Michael SCHUMACHER (GER), Ferrari F310B
1996 Olivier PANIS (FRA), Ligier JS43
1995 Michael SCHUMACHER (GER), Benetton B195
1994 Michael SCHUMACHER (GER), Benetton B194
1993 Ayrton SENNA (BRA), McLaren MP4/8
1992 Ayrton SENNA (BRA), McLaren MP4/7
1991 Ayrton SENNA (BRA), McLaren MP4/6
1990 Ayrton SENNA (BRA), McLaren MP4/5B
1989 Ayrton SENNA (BRA), McLaren MP4/5
1988 Alain PROST (FRA), McLaren MP4/4
1987 Ayrton SENNA (BRA), Lotus 99T
1986 Alain PROST (FRA), McLaren MP4/2C
1985 Alain PROST (FRA), McLaren MP4/2B
1984 Alain PROST (FRA), McLaren MP4/2
1983 Keke ROSBERG (FIN), Williams FW08D
1982 Riccardo PATRESE (ITA), Brabham BT49D
1981 Gilles VILLENEUVE (CAN), Ferrari 126CK
1980 Carlos REUTEMANN (ARG), Williams FW07B
1979 Jody SCHECKTER (SAF), Ferrari 312T4
1978 Patrick DEPAILLER (FRA), Tyrrell 8
1977 Jody SCHECKTER (SAF), Wolf WR1
1976 Niki LAUDA (AUT), Ferrari 312T2
1975 Niki LAUDA (AUT), Ferrari 312T
1974 Ronnie PETERSON (SWE), Lotus 72E
1973 Jackie STEWART (GBR), Tyrrell 6
1972 Jean-Pierre BELTOISE (FRA), BRM P160B
1971 Jackie STEWART (GBR), Tyrrell 3
1970 Jochen RINDT (AUT), Lotus 49C
1969 Graham HILL (GBR), Lotus 49B
1968 Graham HILL (GBR), Lotus 49B
1967 Denny HULME (NZL), Brabham BT20
1966 Jackie STEWART (GBR), BRM P261
1965 Graham HILL (GBR), BRM P261
1964 Graham HILL (GBR), BRM P261
1963 Graham HILL (GBR), BRM P57
1962 Bruce McLAREN (NZL), Cooper T60 Climax
1961 Stirling MOSS (GBR), Lotus 18 Climax
1960 Stirling MOSS (GBR), Lotus 18 Climax
1959 Jack BRABHAM (AUS), Cooper T51 Climax
1958 Maurice TRINTIGNAT (FRA), Cooper T45 Climax
1957 Juan Manuel FANGIO (ARG), Maserati 250F 250F
1956 Stirling MOSS (GBR), Maserati 250F
1955 Maurice TRINTIGNAT (FRA), Ferrari 625
1954
1953
1952 Vittorio MARZOTTO (ITA), Ferrari 225S
1951
1950 Juan Manuel FANGIO (ARG), Alfa Romeo 158
1949
1948 Giuseppe FARINA (ITA), Maserati 4CLT
1947
1946
1945
1944
1943
1942
1941
1940
1939
1938
1937 Manfred von BRAUCHITSCH (GER), Mercedes-Benz W125
1936 Rudolf CARACCIOLA (GER), Mercedes-Benz W25E
1935 Luigi FAGIOLI (ITA), Mercedes-Benz W25B
1934 Guy MOLL (FRA), Alfa Romeo P3
1933 Achille VARZI (ITA), Bugatti 51
1932 Tazio NUVOLARI (ITA), Alfa Romeo 8C-2300
1931 Louis CHIRON (FRA), Bugatti 51
1930 Rene DREYFUS (FRA), Bugatti 35B
1929 "WILLIAMS" (GBR), Bugatti 35B

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Monako

Pozri viac

Vyberáme zo športu

Zábava z Fun rádia

Magazín

Pozri viac