spravy.sk spravy.sk

Tragédia v Le Mans: Už je to 60 rokov...

Od najväčšej pretekárskej katastrofy v histórii motoristického športu uplynulo vo štvrtok 11. júna 2015 už 60 rokov. Išlo o 24-hodinovku v Le Mans v roku 1955, pri ktorej zahynulo 83 divákov a pretekár Pierre Levegh.

Od najväčšej pretekárskej katastrofy v histórii motoristického športu uplynulo vo štvrtok 11. júna 2015 už 60 rokov. Išlo o 24-hodinovku v Le Mans v roku 1955, pri ktorej zahynulo 83 divákov a pretekár Pierre Levegh. Okrem toho utrpelo zranenia aj ďalších viac ako 120 ľudí.

Išlo o konkurenčne mimoriadne nabitú súťaž, pretože medzi sebou súperili značky ako Mercedes, Jaguar, Porsche, Ferrari, Aston Martin či Maserati. Bili sa o špičkové pozície a rekord na kolo zdolávali doslova pravidelne. Až prišiel záver 35. okruhu a oznam pre Mika Hawthorna, že so svojim Jaguarom typu D má prísť do boxov. Angličan neváhal a s novými kotúčovými brzdami začal okamžite spomaľovať, ibaže týmto ťahom spôsobil na hlavnej rovinke poriadny zmätok.

Ostatné autá začali takisto zmätočne brzdiť a volili rôzne uhýbacie manévre, ale Pierre Levegh už nemal kam a zozadu vrazil do Lanca Macklina. Absolútne nemal čas reagovať a havaroval v rýchlosti približne 240 kilometrov za hodinu. Jeho Mercedes 300 SLR vzlietol do vzduchu a po dopade na zem vybuchol. Ešte predtým sa však z neho uvoľnilo niekoľko súčiastok, ktoré na tribúnach spôsobili poriadnu paseku.

Azda najhoršie to bolo s kapotou, ktorá letela veľmi nízko nad tribúnou a v konečnom dôsledku mala účinok gilotíny. Okrem toho sa medzi divákov dostal aj blok motora, predná náprava i ďalšie úlomky. Diváci nemali šancu. Levegha pri havárii z auta vymrštilo a pri dopade na zem sa smrteľne zranil.

V oficiálnej správe sa napokon uvádzalo, že išlo o "pretekársku nehodu" a smrť divákov bola pripísaná nedostatočným bezpečnostným štandardom okruhov. Následne prišlo k zákazu organizovania motoristických podujatí na území Francúzska, Španielska, Švajčiarska, Nemecka i ďalších krajín - a to až do okamihu, kým nebudú bezpečnostné štandardy zlepšené. Na území Švajčiarska platí tento zákaz dokonca až do dnešných dní.

Nespokojnosť a smútok zavládli aj v Mercedese, ktorý sa stiahol zo sveta motoristického športu. Do Formuly 1 sa značka vrátila v roku 1994 ako dodávateľ motorov pre Sauber a v roku 2010 aj ako samostatný konštruktér.

Nemecký výrobca vo štvrtok pripomenul, že sa tak stalo o 18.26 hod. Prostredíctvom sociálnej siete Twitter vzdal Mercedes hold aj Pierrovi Leweghovi a 83 ďalším obetiam. "V nasledujúcich desaťročiach boli vykonané bezpečnostné vylepšenia týkajúce sa návštevníkov i jazdcov, ktoré sú dôsledkom lekcií naučených v roku 1955," pripomenul Mercedes, ktorý poprial fantastický a hlavne bezpečný víkend aj všetkým tohtoročným účastníkom víkendovej 24-hodinovky.

Tragédia v Le Mans 1955 vo videu:

[youtube]7-vITC9iDFU[/youtube]

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: História

Pozri viac

Vyberáme zo športu

Zábava z Fun rádia

Magazín

Pozri viac