spravy.sk spravy.sk

Renault potvrdil, že sa dostal cez 1 000 koní
zdroj: Renault Sport

Renault potvrdil, že sa dostal cez 1 000 koní

Predstavitelia Mercedesu len nedávno povedali, že cez tisícku koní sa ešte nedostali a vraj sa to nepodarilo ešte nikomu. Renault však teraz prišiel s iným stanoviskom a oznámil, že túto hranicu už pokoril.

V minulosti sa v kvalifikačnom nastavení autá dostávali aj na úroveň 1 400 koní, ale pri súčasných pravidlách a obmedzeniach to nie je možné. Pohonné jednotky sú však neuveriteľné vyspelé a po stránke termálnej efektívnosti prekračujú 50 percent, čo sú neskutočné čísla.

Súčasné hybridné pravidlá platia od roku 2014 a okrem klasického 1,6-litrového motora V6 s turbom máme aj dva elektromotory, ktoré dovedna dodávajú 163 koní. Na to, aby sa pohonná jednotka ako celok dostala cez tisícku koní, teda musí motor pridať ďalších 837 koní.

Renault je podľa aktuálnych informácií už na tejto hranici. "Ale len v určitých výkonnostných vrcholoch v kvalifikácii," povedal motorový šéf tejto značky Rémi Taffin pre Auto Motor und Sport. "Tento výkon nedokážeme mať vždy a ide tu o mnoho faktorov: napríklad aj o okruh a vonkajšie teploty."

Predstavitelia Renaultu tvrdia, že vďaka GPS dátam majú pomerne presné informácie aj o konkurencii. Mercedes je na tom podobne a vraj takisto prekonáva tisícku koní, Ferrari je ešte o niečo ďalej a Honda mierne zaostáva.

"Ferrari má v kvalifikácii voči Mercedesu i voči nám výhodu," skonštatoval Taffin, ktorého úvahy však ľudia z Mercedesu odmietajú: "My by sme o tisícke koní nehovorili, ale možno to v Renaulte rátajú inak. Pre nás sa však tak či tak ráta jedine čas na kolo."

Keď si to prepočítame, tak 1 000 koní je 736 kW. Taffin naznačil, v čom by mohol byť problém a možno tu ide o iné meranie: "Možno rátajú s anglickými koňmi." V tom prípade by 736 kW bolo "len" 987 koní, takže Mercedes by na tisícke ešte skutočne nebol.

AMuS pridáva aj iné zaujímavé informácie: Renault našiel oproti minulému roku viac ako 60 koní k dobru, pričom tisícku mal prekročiť vďaka motorovému vylepšeniu predstavenému na VC Francúzska.

Celkovo ide o to, že ak by nebol prietok paliva obmedzený na 100 kilogramov za hodinu, výrobcovia by tisícku koní dávali absolútne bez problémov a boli by omnoho ďalej. 

Pár koní k dobru vraj v Renaulte získavajú aj vďaka triku s DRS. "Takto sa dá získať päť až šesť koní," prezradil Taffin, ktorý však do detailov nechcel ísť. 

AMuS zisťoval aj na pôde FIA, ako je to možné. Podľa všetkého ide o to, že ak je otvorené zadné krídlo, môže sa do motora dostávať väčšie množstvo vzduchu a takto by sa teoreticky zvýšil jeho výkon. Celkovo však o tieto krátke okamihy aj tak nejde.

"V pretekoch jazdíme s výkonom cez 950 koní, v niektorých fázach sa dostávame na 960 a miestami aj na 970 koní," potvrdil francúzsky odborník, podľa ktorého sú na tom konkurenti podobne. "Máme však aj určité neznáme, ako napríklad odpor, ktorý ich autá produkujú. Presné čísla konkurencie by sme získali jedine vtedy, ak by sme ich motory mohli postaviť na naše testovacie stanoviská."

Zaujímavá správa sa týka aj Hondy. Najbližšie vylepšenie, ktoré bude predstavené pravdepodobne v Taliansku, jej pridá 25 koní. V Red Bulle sú však aj tak spokojní. "Sme spoľahliví. Renault môže mať 1 000 koní, keď ich autám v pretekoch aj tak dávame kolo," znie vyjadrenie Red Bullu.

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Renault

Pozri viac

Vyberáme zo športu

Zábava z Fun rádia

Magazín

Pozri viac