spravy.sk spravy.sk

Multi 21. Od kontroverznej Veľkej ceny Malajzie uplynulo sedem rokov
zdroj: Red Bull Racing

Multi 21. Od kontroverznej Veľkej ceny Malajzie uplynulo sedem rokov

Tím Red Bull je súčasťou Formuly 1 už nejaký ten rok. Keby sme za dobu jeho existencie chceli vybrať ten najkontroverznejší moment, asi by sme bez váhania ukázali na Veľkú cenu Malajzie 2013. Tá sa uskutočnila 24. marca 2013.

Vzťah Sebastiana Vettela a Marka Webbera nebol počas ich spolupráce v tíme vždy ideálny. Bok po boku strávili päť sezón a v čase Austrálčanovho odchodu z Red Bullu bola ich komunikácia obmedzená len na nevyhnutnú mieru. Pomyselným „posledným klincom do rakvy“ bola Veľká cena Malajzie 2013. Niekoľko menších sporov sa však objavilo už predtým.

Sebastian bol odchovancom akadémie Red Bullu, ktorý medzi rokmi 2010 a 2012 získal tri tituly majstra sveta. Na druhej strane Mark sa v roku 2010 pripravil o titul sám. Počas daždivej Veľkej ceny Kórey (v kalendári tretia od konca) nezvládol svoj Red Bull a následne kolidoval s Nicom Rosbergom. Tri podujatia pred koncom sezóny mal Webber pred Vettelom náskok štrnásť bodov a svojou chybou posunul majstrovský mečbal do rúk Fernanda Alonsa a Ferrari. Aby bola tragédia Red Bullu kompletná, preteky vtedy nedokončil ani Vettel, ktorému desať kôl pred cieľom odišiel motor.

Hrdinom „červených býkov“ sa však napokon stal Vettel, ktorého pozícia v tíme bola po troch tituloch viac ako komfortná. V Malajzii štartoval Nemec z pole position, no vedenia sa za krátko ujal Austrálčan, Vettel bol druhý. Red Bull si vedenie na čele udržiaval a double tímu sa zdalo viac ako isté. S blížiacim sa záverom nariadil tím svojim pilotom držať pozície a doviezť autá do cieľa. Tímová réžia v F1 nie je vôbec populárnou záležitosťou, tím preto svoje nariadenie vydal správou „Multi 21“. Tá v preklade znamená, že auto s číslom 2 (teda Mark) musí zostať pred autom číslo 1 (Sebastian). Vettel však správu ignoroval a trinásť kôl pred koncom Webbera predbehol.

Celý incident opísal Webber vo svojej knihe Aussie Grit: My Formula One Journey.

„Tvrdé pretekanie medzi tímovými kolegami nie je vždy na osoh. V Malajzii sme o tom predom diskutovali,“ spomína Webber, ktorý pripomína aj náročné klimatické podmienky v tejto ázijskej krajine a ich vplyv na pneumatiky. „Vedel som, že Seb sa chystá vziať veci do vlastných rúk, bránil som sa, ale po sobotnej kvalifikácii mal k dispozícii nové pneumatiky, ja nie.“

„Môj pokus Q2 bol príliš konzervatívny, musel som urobiť jedno kolo navyše. To znamenalo, že som sa ocitol na o tri kolá staršej zmesi, kým Sebastian mal úplne novú.“

Webbera tiež nepotešilo následné správanie tímu, ktorý podľa neho nevyvodil žiadne dôsledky. Boss Red Bullu Christian Horner v roku 2018 povedal, že zo strany Vettela sa mohlo jednať o pomstu za Brazíliu 2012. Webber vtedy v úvodnom kole natlačil Vettela na múr, v dôsledku čoho prišiel o pozície a o pár metrov ďalej kolidoval s Brunom Sennom. Nemec sa prepadol na chvost a korunu šampióna musel ratovať do posledného kola.

„Situácia zrejme kulminovala už od konca roka 2012, keď Sebastian bojoval s Alonsom o titul. Na štarte Veľkej ceny Brazílie ho Mark natlačil na múr v pretekoch, ktoré mali rozhodnúť o šampiónovi. To následne viedlo ku kolízii s Brunom Sennom. Sebastiana to vtedy veľmi nahnevalo,“ spomína Horner.

„Malajzia boli v podstate len druhé preteky po Brazílii, aj keď s odstupom piatich mesiacov. Máte situáciu, v ktorej je Mark v čele, za ním Sebastian na nových pneumatikách. S gumami to však bolo trochu zložité, preto sme im povedali, nech držia pozície, no Seb si zrejme pomyslel: ‚F*ck you‘.“

Webber sa potom s Vettelom stretol v Šanghaji pred Veľkou cenou Číny. To však nešlo vôbec podľa plánu a celú situáciu to len zhoršilo.

„Povedal som, že sa potrebujeme porozprávať. Následná debata však bola tým najväčším sklamaním za celú dobu našej spolupráce. Povedal, že ho rozčúlilo, čo som povedal na pódiu v Malajzii a že ma rešpektuje ako jazdca, ale už nie ako človeka,“ hovorí Webber.

„To už prekročilo všetky hranice. Proste som mu povedal: ‚Tak potom máme problém‘. Naozaj som veril, že si veci môžeme vyjasniť, ale v tom momente som si nemohol pomôcť, niekto mu musel niečo narozprávať, že sa jeho správanie odrazu tak zmenilo.“

„Christian potom trval na tom, že Sebastian to zobral sám na seba, že to bola čisto jeho vec a odpoveď na Silverstone 2011 a Brazíliu 2012,“ vyhlásil Webber.

Podľa Webbera bolo Hornerovo počínanie snahou zalichotiť Helmutovi Markovi, ktorý bol priamym spojením medzi tímom a jeho majiteľom Dietrichom Mateschitzom. Webberova manželka a manažérka Ann potom bossa tímu písomne požiadala o stanovisko ohľadne Multi 21 a vysvetlenie, prečo Red Bull nevyvodil voči Vettelovi žiadne konsekvencie.

„Tím priznal, že dostal dvojstranový list od Sebastianovho právnika len pár dní po Malajzii. Podľa neho Red Bull porušil Vettelovu zmluvu tým, že mu dal neodôvodnené pokyny a príkazy,“
napísal Webber.

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Christian Horner

Pozri viac

Vyberáme zo športu

Zábava z Fun rádia

Magazín

Pozri viac