spravy.sk spravy.sk

Najkrajší deň de Cesarisa. Za pole position získal pohár, fľašu vína i holiaci strojček. V pretekoch potom skončil v múre
zdroj:

Najkrajší deň de Cesarisa. Za pole position získal pohár, fľašu vína i holiaci strojček. V pretekoch potom skončil v múre

Keď nás 5. októbra 2014 opustil Andrea de Cesaris, písali sme o smrti neslávneho rekordéra F1.

Rodák z Ríma sa do histórie zapísal ako muž, ktorý absolvoval rekordný počet pretekov bez jediného víťazstva (208). Zásluhou častých nehôd ho navyše prezývali Andrea de Crasheris.

Presne pred 38 rokmi však mohol byť de Cesaris hrdinom. Na okruhu v Long Beach totiž vyštartoval do svojich jediných pretekov z pole position. Ak by vtedy dokázal vyhrať, možno mohlo byť všetko inak. Už v úvode však o svoje vedenie prišiel a ako to už v jeho kariére chodilo často - napokon skončil v múre.

Titul hrdinu VC USA si tak prisvojil Niki Lauda, ktorý získal svoje prvé víťazstvo po návrate do súťažného kolotoča. Paradoxne tak išlo práve o pretekára, ktorý nahradil v McLarene de Cesarisa. Tento triumf presvedčil šéfa tímu Rona Dennisa, aby vsadil na Rakúšana, ktorý si za volantom McLarenu vyjazdil o dva roky neskôr svoj tretí titul majstra sveta.

De Cesaris absolvoval v rokoch 1980 až 1994 celkovo 208 veľkých cien, pričom postupne vystriedal desať rozličných tímov: Alfa Romeo, McLaren, Ligier, Minardi, Brabham, Rial, Scuderia Italia, Jordan, Tyrrell a Sauber.

Miesto v kvalitných stajniach mu unikalo a svoju veľkú šancu v McLarene nevyužil. V roku 1981 totiž doplatil na celý rad nehôd. Z monopostu MP4 z dielne Johna Barnarda mohol vyťažiť oveľa viac a niet divu, že tímu došla trpezlivosť.

Ron Dennis plánoval zisk Laudu už v závere roka 1981 a bolo jasné, že de Cesaris si tak svoje miesto v McLarene neudrží. Talian mal však silnú podporu sponzora Marlboro. Vďaka tomu sa tak vrátil od Alfy Romeo. V tejto stajni začínal už koncom roka 1980 a aj tam figuroval ako sponzor tabakový výrobca. 

Aj v Alfa Romeo však mal de Cesaris v roku 1982 veľmi slušné auto. Príchod bývalého šéfdizajnéra Ligieru Gerarda Ducarouga mal pozitívny prínos a karbónové šasi 182 v kombinácii so silným motorom V12 predstavovalo dobrý balík. 

Prvé preteky v Južnej Afrike museli de Cesaris s kolegom Brunom Giacomellim absolvovať ešte so starým autom, no v Brazílii už mali k dispozícii nový monopost. 

Prekvapivá pole position

Potenciál nového auta ukázali tretie preteky sezóny v Long Beach. Giacomelli obsadil v prvom voľnom tréningu druhú priečku, de Cesaris bol šiesty. A v sobotu to prišlo. Andrea zažil svoj najkrajší deň v F1, keď dokázal získať pole position.

Sprvoti to tak nevyzeralo. V poslednej minúte kvalifikácie predviedol typické čisté kolo Niki Lauda a dostal sa na prvú priečku. Televízne štáby už mierili k jeho boxom. V tom však udrel de Cesaris a Laudu zdolal o 0,120 sekundy.

Talian sa vrátil do boxovej uličky so slzami šťastia v očiach. V Alfe vypukla oslavná párty. De Cesaris získal špeciálny pohár, prémiu vo výške tisíc dolárov, fľašu značkového víne a holiaci strojček.

Pre Ducarouga išlo o veľký moment. Po tom, čo ho vyhodili z Ligieru teraz ukázal, že dokáže postaviť rýchle auto. Šťastní boli aj v Marlbore. Na špici poľa mali razom dva konkurencieschopné tímy.

De Cesaris - 1981, Zandvoort, McLaren-Ford
De Cesaris - 1981, Zandvoort, McLaren-Ford

Vo veku 22 rokov bol de Cesaris v tom čase najmladším pilotom histórie s víťazstvom v kvalifikácii. Tento rekord mu vzal až v roku 1994 Rubens Barrichello. 

"Nechcel som myslieť na prvé kolo pretekov, pretože som vedel, že potom by som ani nezaspal," uviedol vtedy mladý Talian.

Niki Lauda jeho nervozitu cítil a ako neskôr uviedol, pred štartom si bol s Andreom pohovoriť. Chcel sa ubezpečiť, že v prvej zákrute nebude skúšať nejaké riskantné operácie, ktoré by ich mohli ohroziť. 

Prvé kolo však prebehlo bez problémov. Polepšil si Rene Arnoux z Renaultu, ktorý sa posunul z tretej na druhú priečku. Lauda bol tretí pred Giacomellim. V šiestom kole sa dostalo pred Laudu aj druhé auto Alfy Romeo. Giacomelli to však prestrelil a pri manévri dostal z pretekov aj Francúza.

Lauda sa tak dostal na druhú priečku, pričom strácal na de Cesarisa 4,8 sekundy. V trinástom kole to už bolo iba 2,8 sekundy. V ďalšom kole stratil Andrea istý čas pri predbiehaní Briana Hentona z Arrowsu. Lauda už bol za jeho chrbtom a stupňoval tlak.

De Cesaris sa potom priblížil v novej šikane na začiatku boxovej uličky za pomalý March Raula Boesela. V ľavotočivej zákrute to skúsil po vonkajšej stope, no Boesel si udržal svoju líniu a tlačil ho tak vonku. Andrea ho síce odbehol, no stratil ideálnu stopu i rýchlosť. 

To využil Lauda. "De Cesaris predbiehal pomalšie auto a gestikuloval rukou smerom k jeho pilotovi. Videl som, že má ruku hore a povedal som si - teraz nebude môcť radiť rýchlosť," zaspomínal si Lauda vo svojej autobiografii. "Počul som, že mu motor hučí ako bláznivý a dosiahol 11 000 otáčok."

Nádej pochovaná v múre

Niki svoju šancu využil a dostal sa na prvé miesto. De Cesaris bol však stále na výbornom druhom mieste. Až prišlo 33. kolo. V spätnom zrkadle zazrel dym, ktorý podľa všetkého pochádzal z bŕzd. O chvíľu na to skončil so svojim autom v múre. Na pomoc prišli okamžite muži s hasiacimi prístrojmi a Andrea sa postavil bez topánky na nohe. Išlo tak o veľmi smutný koniec parádneho víkendu.

Lauda si došiel bez tlaku po víťazstvo, pričom pred druhým Keke Rosbergom mal v cieli takmer 15-sekundový náskok. Rakúsky pretekár potreboval na zisk víťazstva po návrate iba tri štarty.

O pár týždňov neskôr mal de Cesaris šancu na nápravu. V Monaku viedol, no v závere pretekov mu došlo palivo a svoje auto tak musel odstaviť pri trati. Po víťazstvo si tak došiel Riccardo Patrese, Andreu klasikovali ako tretieho (bez paliva skončil aj druhý Didier Pironi z Ferrari). 

O rok neskôr viedol de Cesaris krátko v Spa a potom bol druhý v Nemecku i v Južnej Afrike. V neskoršej fáze kariéry bol prvým tímovým kolegom Michaela Schumachera. Svojho prvého víťazstva sa však nikdy nedočkal.

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: De Cesaris Andrea

Pozri viac

Vyberáme zo športu

Zábava z Fun rádia

Magazín

Pozri viac