spravy.sk spravy.sk

Imola 2005 - Schumacherova detronizácia v podaní nového kráľa Alonsa
zdroj: Twitter

Imola 2005 - Schumacherova detronizácia v podaní nového kráľa Alonsa

Súboj Michaela Schumachera s Fernandom Alonsom v Imole patrí medzi vrcholy sezóny 2005. Španiel vtedy zdolal nemeckú legendu o 0,2 sekundy.

Ctižiadostivý Fernando v ten deň, 24. apríla 2005, uspel v súboji nervov so sedemnásobným majstrom sveta. Dve veľké osobnosti štartového poľa zvádzali súboj koleso pri kolese a mladík za volantom Renaultu napokon vybojoval jedno zo svojich najslávnejších víťazstiev.

Išlo o vôbec prvý takýto tesný súboj tejto dvojice. Víťazstvo Alonsa bolo navyše signálom výmeny stráží. V tom čase pritom len málokto tušil, že Imola bude pre Ferrari jedným z mála svetlých momentov sezóny (Schumacher vyhral jedine VC USA). Alonsov rival v boji o majstrovský titulu bol totiž napokon Kimi Räikkonen, ktorý mal pôvodne vyhrať aj VC San Marína.

V roku 2005 vstúpilo do platnosti nové pravidlo, ktoré diktovalo pilotom absolvovať preteky s rovnakou zmesou pneumatík, s akou absolvovali kvalifikáciu. Ferrari tak prišlo o dlhoročnú výhodu, ktorá plynula z úzkej spolupráce s Bridgestone. Schumacher vďaka tomu dokázal spoločne s Rossom Brawnom vymýšľať mimoriadne efektívne taktiky. To však nové pravidlá zmenili a výhodu získali tímy Michelinu. Vo veku 23 rokov navyše prišiel čas Fernanda Alonsa.

Svoje prvé víťazstvo s Renaultom oslávil už v Maďarsku 2003. O rok neskôr nemal pri dominancii Ferrari šancu, no v celkovom poradí skončil štvrtý a získané momentum si preniesol aj do novej sezóny.

Rok 2005 odštartoval Renault úspechom. V Austrálii triumfoval po štarte z pole position Giancarlo Fisichella. Alonso mal smolu v kvalifikácii. Doplatil v nej na vysychajúcu trať a štartoval až z trinástej pozície. V pretekoch však skončil tretí a získal tak cenné body. To Španiela povzbudilo a nasledoval víťazný hetrik pozostávajúci z úspechov v Malajzii, Bahrajne a San Maríne.

A práve San Marínu sa teraz povenujeme podrobnejšie. Išlo totiž o naozaj pamätné preteky.

Schumacher získal z prvých troch pretekov iba dva body, zatiaľ čo jeho kolega Rubens Barrichello vybojoval aspoň druhé miesto v Austrálii. Ferrari odjazdilo prvé dve podujatia sezóny v prechodnom aute a nový model priviezlo až do Bahrajnu. Bolo však očividné, že Scuderia má problém.

„Do Melbourne sme prišli s našim starým autom a mne bolo vopred jasné, že nebudeme bojovať o víťazstvo,
“ uviedol vtedy Schumacher. „Minimálne ja som to určite nečakal. V kvalifikácii som mal smolu a ani preteky neboli ideálne. Ak mám byť úprimný, tak som to čakal už pred štartom sezóny.“

Schumacher - F2005


O nasadení nového auta neskôr povedal: „Vedel som, že potrebujeme veľký krok napred a toto auto to sľubovalo. Z testov som však vedel aj o, že máme niekoľko problémov, ktoré potrebujeme vyriešiť. Výkon v Bahrajne ma preto neprekvapil.“

Už druhé preteky modelu F2005 v Imole však naznačili návrat Ferrari do starej dobrej formy.

V tom čase museli motory vydržať dva súťažné víkendy a do pretekov nastupovali piloti s rovnakým množstvom paliva, s akým končili kvalifikáciu. Schumacherovi kvalifikácia v Imole nevyšla a po jazdeckej chybe v Q2 sa ocitol až na 14. priečke štartového roštu. Bolo teda jasné, že ho nečaká nič jednoduché.

Ani pre Renault nedopadla kvalifikácia najlepšie, veď jeho piloti nezískali prvýkrát v sezóne pole position. V Austrálii vyhral kvalifikáciu Fisichella, v Malajzii a v Bahrajne Alonso. V Imole však zajazdil najlepšie kvalifikačné kolo Kimi Räikkonen z McLarenu-Mercedes.

Alonso vstupoval do samotných pretekov s výrazným hendikepom. Jeho motor mal totiž za sebou náročné preteky v horúcich púštnych podmienkach v Bahrajne. Ak chcel absolvovať víkend v Imole bez trestu, musel pristúpiť k nastaveniu, ktoré malo od ideálu poriadne ďaleko.

„V tréningoch sme odjazdili iba málo kôl,
“ uviedol technický šéf Renaultu Pat Symonds. „Fernandov motor utrpel v Bahrajne škody a počas tohto víkendu sme tak nemohli jazdiť na plný výkon. Malo to efekt na časy, ale nie nejaké výrazné.“

Räikkönen sa po štarte z pole position ujal vedenia v pretekoch, no už po deviatom kole hlásil poškodenie hnacieho hriadeľa. Fín musel odstúpiť, pričom ak by nemal technickú poruchu, bol by v danej pozícii jasným favoritom na prvé miesto. 

Fernando Alonso - Renault R25
Renault


Po Kimiho odstúpení sa dostal Alonso bez väčšej námahy na pozíciu lídra. V 23. boxe zamieril do boxov a do krátkodobého vedenia sa dostal Jenson Button z BAR. Aj ten sa však čoskoro odobral dotankovať. Schumacher medzi kandidátov na triumf po nevydarenej kvalifikácii nepatril, no po prvom stinte sa dral nahor a jeho rýchlosť bola pôsobivá. Do boxov išiel až štyri kolá po Alonsovi a dovtedy tak jazdil na prázdnej vozovke. To mu umožňovalo rýchle časy.

Nemecký šampión napredoval a po prvej sérii boxov sa posunul z desiatej na tretiu pozíciu. Pomohol mu k tomu aj Jarno Trulli, ktorý za sebou vytvoril vláčil pretekárov a všetkých ich dokázal pekne zdržať. Pred Schumacherom boli zrazu iba Alonso a Button.

N veľkú radosť domácich tifosi sa Schumacher rýchlo dotiahol na Buttona. Alonso absolvoval v 42. kole druhú zastávku v boxoch a Button so Schumacherom sa tak ocitli na čele. To platilo až do 47. kola, keď sa vydali na pitstopy aj oni dvaja. Z boxov sa už vrátil za Alonsom Schumacher.

Nasledujúcich dvanásť kôl sledovali diváci so zatajeným dychom krásny a veľmi tesný súboj Alonsa a Schumachera. Španiel jazdil s obmedzeným nastavením motora a Ferrari bolo očividne rýchlejšie. Pre mladého Fernanda to bola veľká výzva a z arzenálu svojich zbraní musel použiť tie najlepšie.

„Motor sme museli nastaviť kompromisne a nedisponoval tak plným výkonom. Počas pretekov sme to už nemohli zmeniť
,“ spomína Symonds. „Niečo sme vylepšiť vedeli, ale to nestačilo k tomu, aby sme sa vyrovnali rýchlosti Michaela. Pravdupovediac, my sme sa nevedeli presadiť ani proti Jensonovi, s ktorým sme súperili do 28. do 48. kola.“

Schumacher vytváral na Alonsa obrovský tlak. Fernando už nemal ani ideálne pneumatiky, no jeho obranná jazda bola brilantná. Prakticky v každej zákrute dokázal zatvoriť dvere a Schumacherovi nenechal ani centimeter voľného priestoru. Trakcia v pomalších zákrutách mu ponúkala podstatnú podporu a do cieľa napokon došiel s náskokom 0,2 sekundy.

„Všetci vravia, že F1 potrebuje viac predbiehacích manévrov, ale v tomto prípade som bol šťastný, že sme ich veľa nevideli,
“ pousmial sa Symonds.

Predstaviteľ Renaultu zároveň priznal, že po štarte sezóny takúto silu Ferrari nečakal. „Bolo to prekvapenie. Vždy sme vedeli, že budú silní, ale s takouto silou sme nepočítali. Imola je však špecifická trať.“

Potvrdili to aj ďalšie preteky. V Španielsku a v Monaku triumfoval Räikkonen z McLarenu, VC Európy ovládol Alonso a v Kanade uspel opäť Räikkonen. Súboj o majstrovský titul sa tak zmenil na záležitosť Renaultu a McLarenu. Ako sme už spomínali, Schumacher napokon uspel iba v Spojených štátoch. V tom prípade však išlo o veľmi kontroverzné preteky, pretože v nich súťažili iba tímy Bridgestone. Všetci piloti s gumami Michelin zamierili do boxov po zavádzacom kole.

Z majstrovského titulu sa napokon s náskokom 21 bodov tešil Alonso. Po sezóne sa vrátil aj s Imole. „Myslím si, že špecifiká tejto trate boli perfektné pre auto Ferrari. Nie je normálne, aby tam boli o toľko rýchlejší ako všetci ostatní. Tam sme na nich totiž rýchlostne nemali. Ja som tam mal vtedy problémy s motorom i gumami, ale inak to boli jedny z najlepších pretekov sezóny. Bol som šťastný, že ma Michael nepredbehol a nabilo ma to sebavedomím.“

„Pred sezónou sme všetci očakávali pokračovanie dominancie Ferrari. Vyhrali sme však prvé štyri preteky sezóny a vtedy mi už bolo jasné, že rok 2005 je našou veľkou šancou. Istý som si však nebol až do konca, pretože McLaren bol naozaj rýchly,“
pokračoval Alonso, ktorý sa vyjadril aj na margo problémov Schumachera: „Ferrari nemalo očividne správne pneumatiky. To však nebol môj problém. Predtým sme sa trápili s gumami my a nikto nás neľutoval. Mňa iní nezaujímajú. V konečnom dôsledku je to stále súťaž a víťazí ten, kto dá dohromady všetky veci najlepšie. V tom roku sme to boli my a ja som našťastie nerobil výrazné chyby.“

V roku 2006 potom zaviedli do F1 nové motory V8 a pneumatiky už museli vydržať kompletnú dĺžku pretekov. Boj o titul sa tentoraz odohrával medzi Alonsom a Schumacherom. Pilot Renaultu napokon získal 134 bodov, hviezda Ferrari 121. Fernando vyhral sedem pretekov, Michael rovnako tak. Obaja nedokončili po dve veľké ceny.

Fernando Alonso tak získal svoj druhý a posledný majstrovský titul a zároveň definitívne ukončil kraľovanie Michaela Schumachera. Ten získal sedem titulov v rokoch 1994 až 2004.

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Fernando Alonso

Pozri viac

Vyberáme zo športu

Zábava z Fun rádia

Magazín

Pozri viac