spravy.sk spravy.sk

Moja práca v F1: Súťažný inžinier Pirelli
zdroj: Pirelli Motorsport

Moja práca v F1: Súťažný inžinier Pirelli

V F1 pracuje mnoho ľudí, ktorých diváci nesledujú počas televíznych prenosov, no bez nich by nebola celá šou kompletná. Portál motorsport.com sa rozhodol priblížiť pracovnú náplň jedného z nich - súťažného inžiniera dodávateľa pneumatík Pirelli Manuela Muňoza.

Mojou prácou je...

Som šéfinžinier Pirelli F1 na súťažnej trati. Máme viacerých inžinierov, ktorí spolupracujú s viacerými stajňami. Každá má od nás prideleného svojho človeka, ktorý sa snaží naplniť požiadavky a pomôcť k tomu, aby naše produkty pracovali optimálnym spôsobom. Mojou rolou je koordinovať týchto ľudí. Dostávam všetky dáta od našich inžinierov a snažím sa analyzovať informácie tak, aby dostali tímy tie najlepšie služby.

Program môjho súťažného víkendu...

Hlavne je veľmi rušný. Štvrtky sú spravidla pokojné, pretože sa toho ešte veľa nedeje. Hovorím hlavne o výjazdoch na okruhu. Máme interné mítingy so všetkými inžiniermi a hovoríme o očakávaniach pred víkendom. Hovoríme si o našich zmesiach a predvídame priebeh víkendu. Potom si spravidla sadnem s našim šéfom Mariom Isolom. Diskutujeme spolu po každých pretekoch a v kontakte sme aj počas samotného víkendu. Štvrtkové mítingy sú však pravidelnou agendou.

Po tomto sa stretávam s rozličnými inžiniermi. Niekdy pracujeme na rozličných projektoch s rozličnými stajňami a toto je dobrý čas na spätnú odozvu spojenú s vývojom. Štvrtý sú teda dobré na stretnutia a rozhovory o technických zlepšeniach či problémoch.

V piatok ráno máme ďalšiu schôdzku, pričom reč je hlavne o čerstvej predpovedi počasia. Spoločne s predstaviteľmi FIA sa delíme s tímami o aktuálne dáta. Robíme všetko preto, aby si tímy zvolili správne zmesi a aby sa vedeli dobre rozhodnúť. Po každom dni, čiže po piatku, sobote i nedeli, som zodpovedný za preskúmanie získaných dát. Potrebujeme sa ubezpečiť, že je všetko okej.

Na konci každého dňa máme ešte interný míting, ktorého sa zúčastňujú iba inžinieri Pirelli. Hovoríme o správaní sa pneumatík v jednotlivých tímoch. Každý tím má totiž samozrejme odlišné šasi a gumy sa preto správajú mierne inak. Zozbierané dáta si interne sumarizujeme a hodnotíme. Cieľom je pomôcť potom tímom k efektívnemu využívaniu našich produktov.

Sobota je dosť podobná piatku, ale nedeľa je už iná. Ráno sa stretávame so všetkými inžiniermi a tí potom idú do "svojich" tímov diskutovať taktiku. Tak ako som povedal, všetky stajne využívajú gumy inak a tímy teda volia často odlišné stratégie.

Po pretekoch opäť zozbierame dáta a spätnú väzbu od pilotov a tímov potom odosielame našim inžinierom v továrni. Sledujeme, ako sa gumy správali na trati. Ak sa objavia nejaké problémy, skúmame príčiny a snažíme sa o nápravu.

Pneumatiky Pirelli
Alfa Romeo

Najdôležitejšia súčasť mojej práce je...

Je tam niekoľko vecí, ktorým musím venovať maximálnu pozornosť. Máme manažéra, ktorý je zodpovedný za dodanie pneumatík vo štvrtok. Pre každý tím máme pripravený presný harmonogram a všetci musia dostať svoje gumy bez opozdenia. Veľmi dôležitou vecou je aj dodávka dát pre FIA.


Sú veci, bez ktorých sa nezaobídem...

Ide v prvom rade o laptop. Potom je to môj iPhone, pretože mojou pracovnou kanceláriou je často samotná trať. A samozrejme by som sa nezaobišiel bez našich inžinierov. Po ruke mám vždy aspoň dvoch inžinierov a technikov. Niekedy však potrebujem aj vypnúť a venovať sa iným veciam ako práci. Ak by ste ma stretli na letisku, tak by ste ma našli vždy s nejakou knihou v ruke. Náš program je šialený. Pracujeme dlhé hodiny a niekedy sa potrebujeme prepnúť do iného módu. A pre mňa je najlepším relaxom dobrá kniha.

Ľudia, s ktorými som v stálom kontakte...

V prvom rade je to môj šéf Mario. Sme v neustálom kontakte. Hovoril som, že máme mítingy vo štvrtok, no hovoríme spolu prakticky stále. Intenzívne komunikujem aj s ľuďmi z FIA ako sú Jo Bauer a Kris de Groot. S pilotmi spravidla nekomunikujem, no ak majú nejaké otázky, tak som otvorený akejkoľvek debate. Za normálnych okolností však komunikujú so svojimi inžiniermi.

pneumatiky Pirelli pre rok 2019
Pirelli Motorsport

Ak nie som na trati...

Tak som najradšej doma so svojou rodinou. Cestujeme veľmi veľa a máme nahustený program. Stále niekam lietame a chvíle s rodinou a priateľmi si preto veľmi cením. Tak ako som vravel, rád čítam knihy a tancujem salsu! Začal som s tým už počas mojich čias v Audi v DTM. Jedna mechanička mi povedala, že tanec je dobrou cestou k socializácii. V tom čase som totiž nehovoril nemecky a mal som problém s nadväzovaním kontaktov. Salsa mi teda pomohla a venujem sa jej stále.

Bezo mňa...

Myslím si, že veľa ľudí by sa obišlo bez takého šialeného Španiela, ktorý stále analyzuje dáta. Ale vážne - v Pirelli je veľa kvalitných ľudí a naša značka by tak odviedla dobrú prácu aj bez mojej prítomnosti na okruhu. 

Formula 1 je...

Pre mňa osobne bolo posledných dvadsať rokov ako sen. Túžil som sa dostať do F1 a teraz robím svoju prácu snov. Som teda šťastný, že robím to, čo milujem. Pred Pirelli som pracoval pre viaceré tímy, ale práca s gumami bola pre mňa vždy veľmi zaujímavá. Veľa ľudí vraví, že kľúčom k úspechu v F1 je aerodynamika, ale v skutočnosti je ešte dôležitejšie správne pochopenie správania pneumatík.

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Vyberáme zo športu

Zábava z Fun rádia

Magazín

Pozri viac