spravy.sk spravy.sk

Niki Lauda: Preteky môjho života
zdroj: Red Bull / GEPA

Niki Lauda: Preteky môjho života

Dvadsiateho mája 2019 obletela svet motorizmu smutná správa. Vo švajčiarskom Zurichu naposledy vydýchol trojnásobný majster sveta Niki Lauda.

Počas svojej kariéry odjazdil desiatky famóznych pretekov, no on sám označil v rozhovore pre Autosport z roku 1993 za svoj životný výkon Estoril 1984. V rámci Veľkej ceny Portugalska tam vtedy ponúkol fanúšikom skvelú stíhaciu jazdu, na konci ktorej bol posun z jedenástej priečky na druhú. 

Preteky: VC Portugalska 1984, Estoril

Auto: McLaren MP4/2

"Ak sa ma pýtate na moje životné preteky, tak to je ľahká voľba. Portugalsko 1984. Majstrovský titul som tam vtedy získal s náskokom pol bodu pred svojim tímovým kolegom Alainom Prostom.

Zároveň to pre mňa boli najnáročnejšie preteky. Na konci sezóny 1983 prišiel Prost - veľmi nečakane - o miesto v tíme Renault. John Watson ešte nemal podpísaný kontrakt s mojim šéfom Ronom Dennisom a napokon sa to skončilo angažovaním tohto malého Francúza.

Prost bol pre mňa väčšou výzvou ako Watson. Celá sezóna bola nesmierne vyrovnaná. Urobil nejaké chyby, nejaké chyby som urobil aj ja.

Pred príchodom do Portugalska som mal miernu bodovú výhodu. Kvalifikácia však dopadla hrozne. Prost bol druhý a ja jedenásty. Vedel som, že ak chcem získať titul, tak musím skončiť za ním na druhom mieste. Vedel som, že nesmiem urobiť najmenšiu chybičku. Stačil malý ťukes, ktorý by spôsobil napríklad nalomenie krídla, alebo niečo podobné a mal by som po sezóne.

Pred štartom pretekov boli všetci v tom, že titul získa Prost. Spomínam si, že Marlboro rozdalo ľuďom tisícky plagátov, na ktorých bol Alain ako šampión. 

Polovicu pretekov som trčal v premávke. V úvode mi nefungovalo turbo a nevedel som nikoho predbehnúť. Nemal som silu a bolo to frustrujúce. Len som sa tam vozil a cítil som sa ako hendikepovaný.

Potom sa mi však konečne podarilo predbehnúť pár ľudí a auto sa zlepšilo. Zrazu som sa predieral dopredu. Spomínam si, že Nigel Mansell mal nejaký problém s brzdami a to som využil na zisk druhej pozície. Myslím si však, že by som ho dostihol aj bez toho jeho problému.

V závere už bolo totiž moje auto výborné. Rýchlejšie a rýchlejšie. Problém bol však v tom, že som spotreboval veľa paliva a turbo bolo pokazené. Obával som sa teda o spotrebu. Počas posledných šiestich kôl som mal v hlave obavy, že budem musieť odísť na zastávku v boxoch. To by bol samozrejme koniec. Vďaka Bohu, nestalo sa tak a bol som schopný dôjsť do cieľa. Skončil som druhý za Prostom a to mi stačilo.

Bolo to však naozaj neskutočne náročné. Celá tá sezóna, celý ten súboj s Prostom. Bojovali sme proti sebe do posledných momentov sezóny. 

Prost bol po pretekoch nesmierne sklamaný. Veril, že to má všetko vo svojich rukách. Na pódiu takmer plakal! Povedal som mu však, že taký je motošport. Vravel som mu: "Odviedol si skvelú prácu. Nesmúť, o rok získaš titul ty!"

A mal som pravdu. O rok neskôr sa stal majstrom sveta Prost."

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Lauda Niki

Pozri viac

Vyberáme zo športu

Zábava z Fun rádia

Magazín

Pozri viac