spravy.sk spravy.sk

Schumacher nás ohúril už počas prvého testu, spomína Green
zdroj:

Schumacher nás ohúril už počas prvého testu, spomína Green

"Nevedeli sme o ňom vôbec nič. V tom čase nebol google a nemohli sme si teda rýchlo zistiť, o koho vlastne ide," spomína Andrew Green z Jordanu na prvý kontakt s Michaelom Schumacherom z roku 1991.

Práve za volantom írskej stajne dostala nemecká legenda svoju prvú šancu v F1. Svoj debut absolvoval počas VC Belgicka za volantom auta s číslom 32. V kokpite nahradil Bertranda Gachoda a keďže bol pod kontraktom s Mercedesom, Eddie Jordan obdržal od nemeckej automobilky za jeho premiéru slušných 150 000 dolárov.

Dá sa teda predpokladať, že v Jordane dali Schumacherovi šancu hlavne kvôli peniazom. V tom čase naozaj netušili, aký talent v ňom drieme. Keď ho teda prvýkrát poslali s autom Jordan 191 na trať v rámci testov v Silverstone, mali aj isté obavy.

"On sa do toho pustil od úvodu naplno. Spomínam si, že už počas zahrievacej fázy mal rozpálené brzdy. Okamžite tlačil," spomína Green.

Schumacherov inžinier Trevor Foster sa však v tej chvíli zľakol. Bál sa, že mladý pretekár to s rýchlosťou prepáli, poškodí auto a pre VC Belgicka mu nestihnú pripraviť náhradné. 

"Spomínam si, že Trevor vtedy Michaela upozornil - viem, že toto auto je pre teba nové. Mal by si sa s ním teda najprv zoznámiť a pokojne zvoľ pomalšie tempo. Zbytočne netlač na pílu. Michael sa však na neho pozrel a povedal mu - ja predsa vôbec netlačím! Ešte nejdem ani zďaleka naplno. Skúšam pochopiť auto."

A ako teda Schumacher pochopil svoje auto? "Michael ho prečítal dokonale. Ovládal ho tak, ako keby bol našim stabilným pilotom. Chápal ho veľmi dobre a to do posledných detailov," upozornil Green. "Vyložene nás ohúril. Toto mladé ucho nám začalo radiť, ako máme nastaviť auto pre preteky."


Už vo svojej prvej kvalifikácii vybojoval Schumacher siedme miesto.

"Nikdy predtým sme však nezažili, aby si niekto sadol do auta prvýkrát a po šiestich kolách nám bol schopný radiť v jeho nastavení. Michael vedel veľmi presne, čo potrebuje a čo musíme robiť," pokračuje Green. "Takú spätnú odozvu sme nemali ani od pretekárov, ktorí jazdili s autom pol roka. Bolo mi jasné, že má obrovský talent."

Premiérové preteky však skončili pre Schumachera už po niekoľkých metroch. Po problémoch so spojkou ostal stáť.

"So štartmi ešte nemal dostatok skúseností. To sa vtedy jednoducho natrénovať nedalo. Na štarte teda upiekol spojku," spomína súčasný šéf technikov v Racing Point.

Jeho kolega Andrea de Cesaris to mal rozbehnuté oveľa lepšie. Talian sa ocitol na senzačnej druhej priečke za Ayrtonom Sennom z McLarenu. Tri kolá pred koncom sa mu však prehrial motor Ford a svoje auto tak musel odstaviť mimo trate.

"Andrea ukázal svoje možnosti. Odjazdil fantastické preteky, ale bohužiaľ to nestačilo," poznamenal Green.

To, či by vtedy mohol de Cesaris vyhrať, Green netuší. Vie však, že do cieľa by vtedy zrejme nedošiel ani Schumacher.

"Mali sme modifikovaný motor, ktorý spaľoval priveľa oleja. A my sme ho jednoducho nemali toľko, aby bolo auto schopné odjazdiť kompletné preteky," priznal Green.

Schumacher každopádne naznačil svoje možnosti a už o rok neskôr získal v Spa-Francorchamps víťazstvo. Pravda, to už sedel za volantom Benettonu, s ktorým potom získal v rokoch 1994 a 1995 dva majstrovské tituly.

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Jordan

Pozri viac

Vyberáme zo športu

Zábava z Fun rádia

Magazín

Pozri viac