spravy.sk spravy.sk

Ferrari  nečaká zázrak, v Silverstone však plánuje ukázať zlepšenie
zdroj: TASR-AP

Ferrari nečaká zázrak, v Silverstone však plánuje ukázať zlepšenie

Nedeľňajšie preteky ponúknu 71. Grand Prix Veľkej Británie. Spoločne s VC Talianska ide o jediné podujatia, ktoré boli súčasťou všetkých ročníkov histórie F1.

Ak by mala Formula 1 svoj oficiálny domov, tak by to bol práve Silverstone. Táto historická trať vznikla na mieste bývalého vojenského letiska. Svoje prvé preteky F1 hostila 13. mája 1950 a už o rok neskôr tam získal tím Ferrari svoje prvé víťazstvo zásluhou Argentínčana José Froilana Gonzaleza s autom 375 F1.

Tri okruhy. Počas rokov sa konala VC Veľkej Británie na troch rozličných okruhoch. V Silverstone sa uskutoční 54-krát, päťkrát ju hostilo Aintree a dvanásťkrát Brands Hatch. Ferrari vyhralo v Anglicku 17-krát a jeho piloti pridali aj 15 pole positions a 57 pódií.

Rozličný výzor. Až do roku 1990 išlo o vysokorýchlostný okruh, ktorý však potom prešiel viacerými úpravami. V roku 1991 trať spomalili, pričom odstránili viaceré obľúbené zákruty. V roku 2010 bol okruh predĺžený o 750 metrov a o rok neskôr bola štart-cieľová rovinka presunutá spomedzi Woodcote a Copse medzi Club a Abbey. Súčasné autá F1 generujú v Copse laterálne sily na úrovni 5G. V tejto zákrute jazdia pretekári naplno. Rýchle zmeny smeru ponúkajú aj legendárne zákruty Maggots a Becketts. Ich prejazd je dôležitý z pohľadu zachovania rýchlosti pre rovinku Hangar.

Návrat do Silverstone predstavuje zakaždým špeciálny pocit. Tento rok však bohužiaľ nebudeme vidieť nadšených britských fanúšikov a tribúnach. Som si však istý, že ich podporu pocítime," rozhovoril sa športový riaditeľ Ferrari Laurent Mekies.

"Ide o prvú vysokorýchlostnú trať sezóny a čakajú nás na nej hneď dva preteky. Je teda veľmi dôležité vylepšiť výkon auta. Vieme, že z pohľadu čistej rýchlosti to bude veľmi náročné, ale snažili sme sa získať čo najviac informácií pre správny vývoj auta."

"Súťažný tím sa počas niekoľkých dní na základni preskupil a po prvých troch pretekoch je pripravený zabojovať najlepší možný výsledok,
" pokračoval Mekies. "Tento štart do sezóny predstavuje skúšku charakteru, ale vieme, že sa môžeme spoľahnúť na náš tím, našich pilotov i našich fanúšikov. Budeme bojovať ako zjednotená skupina. V F1 neexistujú kúzla a vieme, že sa veci zázračne nezlepšia. Pred nami je veľa práce, ale sme na ňu pripravení."

"A na záver - sme veľmi radi, že sme sa dočkali potvrdenia ďalších troch pretekov. Čakajú nás tri okruhy so špecifickou charakteristikou a pre všetky tímy to bude dobrá výzva. Fanúšikom to sľubuje dobrú šou,"
 pridal športový riaditeľ Scuderie.

Sebastian Vettel
TASR-AP

Sebastian Vettel #5

“Veľmi sa na Silverstone teším, pretože táto trať je neskutočná. Myslím si, že ju milujeme všetci. Okruh bol budovaný ako letisko a tento areál je teda veľmi otvorený. Silnú rolu tak môže zohrať vietor. Dokáže výrazne ovplyvniť ovládanie auta. Pilotovi to môže pomôcť, ale aj poriadne skomplikovať život.

Počasie a teploty sú v Anglicku spravidla nepredvídateľné. Aj preto sa nehľadá balans v Silverstone vôbec ľahko. Uvidíme, ako sa bude správať naše auto na tejto trati. Bude to určite iné ako v Spielbergu a na Hungaroringu. Čaká nás totiž veľa vysokorýchlostných zákrut."

Charles Leclerc #16

“Ak sa povie Silverstone, tak mi v hlave skrsnú dva postrehy. V prvom rade je to veľmi rýchla trať, pričom pôsobivý je hlavne prejazd cez Maggots a Becketts. Zvykne tu byť aj dosť chladno a počasie je premenlivé. Takéto podmienky predstavujú výzvu a víkend sa môže zvrtnúť hocijako.

Zároveň to budú druhé dvojité preteky na rovnakom okruhu. Z prvého víkendu teda môžeme čerpať aj počas toho druhého. Už počas prvých dní sa musíme naučiť čo možno najviac. Pokračujeme v pokornej práci a verím, že dosiahneme slušný pokrok."

Minulý týždeň v tíme

Tím Scuderia Ferrari mal minimum času na oddych a počas klasického pondelkového mítingu hodnotil výkon auta SF1000. V Maďarsku opäť nenaplnil očakávania. Aj preto došlo v stredu k reorganizácii technického oddelenia. Cieľom vzniku nového výkonnostného oddelenia pod vedením Enrica Cardila je zvýšiť efektivitu vývoja a výkonu auta. 

Michael Schumacher - 2004
Scuderia Ferrari

Štatistiky Ferrari:

Počet Grand Prix: 994

Sezóny v F1: 71

Debut: Monako 1950 (Alberto Ascari, 2. miesto, Raymond Sommer 4. miesto, Luigi Villoresi ned.)

Víťazstvá: 238 (33.97%)

Pole positions: 228 (22.96%)

Najrýchlejšie kolá: 254 (25.58%)

Pódiá: 771 (77.64%)

Štatistiky Ferrari v Anglicku:


Počet VC: 67

Debut 1951 (José Froilàn Gonzalez 1°; Luigi Villoresi 3°; Peter Whitehead 9°; Alberto Ascari ned.)

Víťazstvá: 17 (25,37%)

Pole positions: 15 (22,39%)

Najrýchlejšie kolá: 21 (31,34%)

Pódiá: 57 (85,07%)


Zaujímavé čísla a štatistiky:


2 - počet žien v Grand prix V. Británie 1976. Išlo o jediné preteky, v ktorých sa tak stalo. Išlo o Angličanku Divinu Mary Galicovú z tímu Shellsport/Whiting (auto Surtees TS16) a Talianku Mariu Graziu "Lellu" Lombardiovú. Tá súťažila za tím RAM Racing s autom Brabham BT44B. Ani jedna z nich sa však nedokázala kvalifikovať do samotných pretekov. 

13 - počet britských pretekárov vo farbách Ferrari v F1. Prvým bol Peter Whitehead, ktorý debutoval v červenom aute počas VC Francúzska 1950. Skončil tretí. Posledným bol Eddie Irvine v roku 1999. V tom roku vyhral štyri preteky a do posledného kola bojoval o titul s Mikom Häkkinenom. Najúspešnejším Britom z Ferrari bol John Surtees, ktorý získal v roku 1958 majstrovský titul. Nigel Mansell a Peter Collins vybojovali po tri víťazstvá, Tony Brooks dve.

1871 - V tomto roku vyrobili trofej Royal Automobile Club Trophy, ktorú získava víťaz VC Veľkej Británie. Váži takmer tri kilogramy a meria 64 centimetrov. Originál bol vyrobený zo zlata z viktoriánskej éry v prestížnom zlatníctve. Mená víťazov sú vygravírované v dolnej časti. V roku 1948, v čase, kedy ešte neexistovala F1, ju získal Luigi Villoresi z Maserati. Piloti získavajú repliky trofeje, originál je však používaný v rámci ceremoniálu na pódiu.

1926 - Rok prvej VC Veľkej Británie. Jazdila sa v Brooklands, 7. augusta. V extrémne horúcom počasí došli do cieľa iba tri autá, pričom víťazom sa stali Francúzi Robert Senechal a Louis Wagner, ktorí sa striedali za volantom auta Delage 15 S 8.

1975 - v tomto roku sa tu prvýkrát použili štartovacie svetlá. Víťazom pretekov sa stal Emerson Fittipaldi z McLarenu.

Gerhard Berger - Ferrari F188C
GEPA


Tento týždeň v histórii:

28. júl 1924 - v Ríme sa narodil Luigi Musso. Talian vyhral s Ferrari preteky v Argentíne v roku 1956. Okrem toho získal aj štyri druhé miesta a konečnú tretiu pozíciu v šampionáte 1957. Musso patril medzi najtalentovanejších Talianov svojej doby. Zomrel počas VC Francúzska 1958 pri prenasledovaní kolegu Mika Hawthorna.

29. júl 1951 - tím Scuderia Ferrari získal svoje druhé víťazstvo histórie. Po triumfe José Froilana Gonzaleza v Silverstone sa to podarilo Albertovi Ascarimu. Ten štartoval na nemeckom Nurburgringu z pole position a autá z Maranella obsadili päť z prvých šesť miest. Za Ascarim skončil Juan Manuel Fangio z Alfy Romeo, nasledovali pretekári Ferrari Gonzalez, Luigi Villoresi, Piero Taruffi a Rudolf Fischer.

30. júl 2006 - Michael Schumacher získal svoje štvrté a posledné víťazstvo v rámci VC Nemecka. Vedenia v pretekoch sa ujal v desiatom kole, keď predtým jazdil za kolegom Felipe Massom. Ako správna sa ukázala taktika dvoch zastávok a po triumfe s autom 248 F1 už strácal Schumacher na vedúceho muža šampionátu Fernanda Alonsa iba jedenásť bodov. Michael predtým vyhral domáce preteky aj v rokoch 2002 a 2004.

31. júl 1994 - Gerhard Berger získal s autom 412 T1 víťazstvo, ktoré ukončilo takmer štvorročné čakanie červenej stajne na triumf. Pred ním sa to podarilo ešte v roku 1990 Alainovi Prostovi v Španielsku. Ferrari čakalo na víťazstvo 58 pretekov. Išlo zároveň o prvé víťazstvo pod vedením Jeana Todta, ktorý prišiel do tímu rok predtým. 

1. august 1999 - Tím Ferrari získal double víťazstvo počas VC Nemecka. Postarali sa o to Eddie Irvine a Mika Salo. Fín nahradil Michaela Schumachera po tom, čo si Nemec zlomil nohu počas VC Veľkej Británie v Silverstone. 

2. august 1959 - Scuderia Ferrari získala prvé tri miesta počas VC Nemecka. Tá sa vtedy konala jedinýkrát na trati AVUS pri Berlíne. Vybudovaná bola v roku 1936 a ponúkala aj prudko klopenú zákrutu s uhlom 43.6 stupňa. Víťazom sa stal Tony Brooks na aute 246 F1. Išlo o jeho druhé a posledné víťazstvo vo farbách Ferrari. Na pódiu ho doplnili kolegovia  Dan Gurney a Phil Hill.

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Ferrari

Pozri viac

Vyberáme zo športu

Zábava z Fun rádia

Magazín

Pozri viac